Årsmöte mars 2010

Vår förening drivs, som ni kanske redan vet av ett gäng entusiaster som en ideell intresseförening för barnhemmet i Awassa. För att kunna fortsätta i den formen, vet de flesta som jobbat i föreningslivet att då måste man ha ett årsmöte en gång om året. Och i måndags var det alltså dags.

Uppslutningen var inte våldsam men bestod ändå av de som är mest aktiva i vår förening. De som pallrat sig dit bjöds på både på en intressant genomgång av ekonomin, av verksamheten både i Sverige och i Etiopien samt en hel del intressanta diskussioner om framtiden.

Styrelsen som valdes förra året sitter kvar under nästa år och ordförande Johnnie tackar alla inblandade för året som gått. På ekonomisidan har barnhemsföreningen haft ett stabilt år både vad gäller inbetalningar och intresset för hemsidan. Tack alla ni som tittat in under året, sammanlagt drygt 5000 besök från !
Vår webmaster Johan, beklagade dock den i bland bristfälliga funktionaliteten hos våra månadsbetaltjänst som vi tyvärr tvingats lägga ner. Genom att hitta nya lösningar, kan vi troligen få det att rulla lite bättre nästa år. Främst genom att hitta en betaltjänst som är lite mer lämpad för vår lilla verksamhet.

För övrigt diskuterades nya former och grepp för att kunna nå ut till flera personer och hitta nya spännande samarbeten. En del av er kanske saknar nyhetsbreven som förr gick ut via mail, och Mats som tidigare var ansvarig lovade att under 2010 kommer de att komma ut igen. Vår ambition är i alla fall att få ut information oftare till er som stödjer barnhemmet. Både här på hemsidan och i lite mer personligt präglad information. En hel del bra saker sades och vad det kommer leda till konkret kommer ni förhoppningsvis att kunna läsa här på hemsidan snart!

En stor del av mötet lades mot slutet också åt att diskutera det nya huset vi vill bygga till barnen, och där alternativt skulle vara att flytta hela verksamheten till ett nytt hus som vi i så fall köper färdigbyggt. Johnnie, Mattias och Worko kommer i slutet på mars att åka ner för att besöka barnen och hoppas då att vi skall få beskeden som behövs för att kunna ta ett beslut i frågan. Framtiden för barnen och vår roll i den diskuterades såklart i samband med detta och det var många gånger härligt att se hur engagerat diskussionerna gick när vi diskuterade barnens framtid. Någonstans betyder det nog att ju hetare engagemang i Sverige, desto bättre resultat blir det för barnen. Ordförande Johnnie tackade slutligen alla som kommit och förklarade årsmötet avslutat.

Mats Ågren sekreterare

This entry was posted in föreningen. Bookmark the permalink.